تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس

با پیشرفت علم پزشکی هر روز موارد بیشتری در مورد زیبایی  نمایان می شود. تزریق بوتاکس یکی از روش های زیبایی می باشد که در این مرحله قرار دارد. در اين مقاله سعي ميشود به سوالات رايج در اين مورد جواب داده شود تا در صورتي كه اين روش براي شما مناسب باشد، بتوانيد بدون خطر اين عمل را انجام دهيد. تزریق بوتاکس دارای مزایا و معایبی است که لازم است همه افرادی که قصد انجام آن را دارند از قبل اطلاعات کافی را در این زمینه کسب نمایند.

تزریق بوتاکس پیشانی

دلیل اصلی تزریق بوتاکس این می باشد که ابتدا برای از بین بردن چین و چروک پوست و جوانسازی پوست نیز استفاده می شود. تزریق بوتاکس دارای مزایای زیادی است و در عین حال می تواند مضراتی هم داشته باشد. برای جلوگیری از آسیب دیدن صورت و هر مکان عضو دیگری که بوتاکس به آن تزریق شده است باید مراقبت های لازم را انجام دهید و به یک پزشک مجرب و مطمئن مراجعه کنید. بوتاکس فقط یک عمل زیبایی نمی باشد در بسیاری از موارد تزریق بوتاکس برای کسانی که در سانحه ای دچار مشکل شده اند و اعصبی از صورت آن ها از بین رفته نیز از بوتاکس استفاده می کنند.

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس صورت

زیبایی صورت و شادابی و جوان ماندن آن برای همه افراد اهمیت دارد. با بالا رفتن سن ممکن است که صورت شادابی خود را از دست دهد. در چنین مواقعی تزریق بوتاکس صورت راه حل مناسبی است. تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک صورت تاثیر چشم گیری دارد و زیبایی را به صورت شما بر می گرداند. با استفاده از تزریق بوتاکس صورت می توان بسیاری لز نواقص و ضعف هایی که در صورت وجود دارد را برطرف کردو زیبایی آن را چند برابر نمود.

تزریق بوتاکس صورت

با تزريق بوتاكس چه اتفاقي مي افتد؟ 

اين روش براي برطرف كردن چروك ها بخصوص در نيمه ي فوقاني صورت ( خطوط اخم ، پيشاني و دور چشم) به كار ميرود . با تزريق مقادير بسيار اندكي از ماده ي بوتولينوم توكسين  botulinum toxin در پوست ، عضلات ضعيف و ريلكس ميشوند و چروك ها و خطوطي كه در اثر حركت اين عضلات ايجاد ميشوند برطرف خواهند شد . 
 اثر دارو از حدود ٤٨ ساعت بعد از تزريق شروع ميشود و  حدودا در عرض دو هفته كامل ميشود .  اثر دارو به مدت ٦-٣ ماه باقي ميماند .  

آيا با تزريق بوتاكس حركات صورت كاملا از بين ميروند ؟ 

یکی از اصلی ترین دلایل تزریق بوتاکس از بین بردن چین و چروک صورت می باشد . متخصصين پوست مقادير كافي از دارو را در عضلات معيني تزريق ميكنند تا با ريلكس شدن انها چروك ها برطرف شوند ، بدون اينكه حركات طبيعي صورت (expressions) كاملا از بين بروند و صورت فرم غيرطبيعي پيدا كند .

آيا حس صورت بدنبال تزريق از بين ميرود ؟ 

به هيچ وجه، تزريق دارو هيچ اثري روي اعصاب حسي ندارد و فقط حركت را در عضلات معيني ضعيف ميكند. به طور کلی بوتاکس عوارض بسیار کم و ناچیزی دارد و گاهی اوقات عوارش آن به دلیل نا آشنا بودن با آن و تزریق نا مناسب در مکان نا مناسب می باشد. توجه داشته باشید که تزریق این ماده باید توسط پزشک مناسب و کارآزموده انجام شود.

آيا بعد از تزريق مراقبت خاصي لازم است ؟ 

شما بعد از تزريق ميتوانيد به كارهاي روزمره خود بپردازيد و حتي آرايش كنيد ولي به خاطر داشته باشيد كه نبايد روي محل تزريق را فشار دهيد ، دستكاري كنيد يا ماساژ دهيد . 
شستشوي محل تزريق مانعي ندارد . 
تا دو ساعت از انجام فعاليت هاي سنگين كه ضربان قلب را بالا مي برد پرهيز كنيد . 
بهتر است تا سه يا چهار ساعت دراز نكشيد .

چه عوارضي ممكن است ايجاد شود؟

در صورتي كه تزريق توسط پزشك متخصص انجام شود ، احتمال بروز عارضه بسيار كم است و در صورت بروز ، خفيف و موقت است . اين عوارض عبارتند از : تورم ، قرمزي ، سوزش ، كبودي ، سردرد خفيف كه همگي به زودي رفع ميشوند . 
گاها عضلات مجاور ممكن است ضعيف شوند كه منجر به افتادگي خفيف پلك يا ابرو ميشود كه موقت است و با تجويز قطره هاي چشمي سريع تر بهبود ميابد .

كي مي توان دوباره تزريق را انجام داد؟ 

بعد از اينكه اثر دارو از بين رفت ، ميتوان دوباره تزريق را تكرار كرد . معمولا ٣-٢ بار تزريق در سال كافي است . با تكرار تزريق ، ممكن است از ضخامت عضلات كاسته شود و اثر تزريق طولاني تر شود .

نكات ايمني 

در درجه ي اول دارويي كه براي شما استفاده ميشود ، بايد مجوز وزارت بهداشت داشته باشد . از تزريق داروهاي بدون مجوز كه اكثرا ساخت كشور چين هستند و قيمت ارزان تري دارند ، اكيدا خودداري كنيد . متاسفانه مواردي از عوارض خطرناك و بعضا جبران ناپذير در اثر تزريق داروهاي چيني و بدون مجوز گزارش شده است . توجه داشته باشيد كه الويت اصلي در انجام اعمال زيبايي ، حفظ سلامتي شماست . 
بوتاکس توسط کسی به جز پزشک نباید تزریق شود. قبلاً از تخصص و مدارج علمی و تجربه‌ی پزشک خود اطمینان حاصل کنید.
تزریق بوتاکس اولین بار حدود بیست سال پیش انجام شد. در طی این مدت مطالعات علمی متعددی برای تعیین نوع، مقدار و محل تزریق دارو انجام شده و پیشرفت‌های زیادی حاصل شده است. پزشکان متخصص پوست به طور مداوم در جریان آخرین اخبار علمی مربوط به این عمل زیبایی قرار می‌گیرند و با طی کردن دوره‌های آموزشی متعدد، تجربه‌ی کافی در این زمینه کسب کرده‌اند.
در صورتی که تمایل به انجام این عمل زیبایی دارید، با یک متخصص پوست مشورت کنید.
به اشتراک بگذارید :

درباره پزشک

دکتر آرمیتا کیافر تحصیلات خود را در مقطع پزشکی عمومی و تخصص در دانشکده ی پزشکی دانشگاه تهران گذرانده است. دوره ی رزیدنتی را در بیمارستان رازی( بزرگترین مرکز بیماریهای پوست ایران) طی کرده و در سال ۱۳۷۹ موفق به اخذ مدرک بورد تخصصی بیماریهای پوست ( درماتولوژی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران شده است.

وی عضو انجمن متخصصین پوست ایران است و با نزدیک به ۲۰ سال تجربه در رشته تخصصی خود مشغول طبابت می باشد.

ادامه مطلب