حدود ١/٣ خانم ها در طول زندگي خود دچار ريزش مو ميشوند. در خانم ها ريزش مو علل مختلفي ميتواند داشته باشد. شايع ترين علت آن، ريزش موي ارثي يا آندروژنتيك (androgenetic) ميباشد. در خانم ها اين نوع ريزش مو با نازك شدن موها و باز تر شدن فرق سر مشخص ميشود و  بتدريج موها در ناحيه ي بالاي سر كم پشت ميشوند. معمولا خط رويش مو در خانم ها عقب نميرود و خوشبختانه طاسي به ندرت اتفاق مي افتد. با اين حال، عوارض روحي ريزش مو در خانم ها، شديدتر از آقايان است. شروع آن از هر زماني بعد از سن بلوغ ممكن است باشد. بتدريج با افزايش سن تشديد پيدا ميكند و اكثرا در سنين يائسگي واضح تر ميشود. سابقه ي خانوادگي مثبت و شروع زودرس در موارد شديد،  بيشتر ديده ميشود. 
درمان بهتر است هر چه زودتر شروع شود زيرا اگر زمان زيادي از شروع ريزش مو گذشته باشد، تعدادي از فوليكول هاي مو ممكن است ديگر فعال نشوند. درمان اين نوع ريزش مو در خانم ها عمدتا دارويي است. 

مينوكسيديل  (minoxidil)

اين دارو فاز رويش مو را طولاني ميكند. باعث كاهش ريزش مو و همينطور رويش موهاي جديد ميشود. به نظر ميرسد مينوكسيديل در خانم ها تاثير بهتري نسبت به آقايان دارد. محلول موضعی ٢٪ آن براي مصرف خانم ها توسط FDA ( سازمان غذا و داروي آمريكا) تائيد شده است. البته  با صلاحديد پزشك محلول موضعی  ٥٪ آن در خانم ها هم تجويز  می‌شود و اثر درمانی بيشتري دارد. بايد توجه داشت كه هر چه درمان زودتر شروع شود، تاثير بهتري خواهد داشت.  براي ارزيابي میزان تاثير، دارو بايد حداقل شش ماه مصرف شود. مصرف آن بايد مرتب و مداوم باشد و تاثير آن تا وقتي كه دارو مصرف ميشود ادامه خواهد داشت. در صورت قطع مصرف، اثر درمانی آن از بین می‌رود. 
مينوكسيديل موضعی داروي كم عارضه اي است. درمواردي ممكن است باعث تحريك پوست سر و خارش بشود كه بيشتر به دليل اثر الكل و مواد افزودني است تا خود دارو. گاهي ممكن است موهاي جديد كه رشد ميكنند، رنگ و جنس كمي متفاوت از موهاي خود شخص داشته باشند. ندرتا هم ممكن است در نواحي گونه يا پيشاني موهاي نازك رشد كنند كه اين عارضه با مصرف محلول ٥٪   بیشتر است و البته با قطع تماس پوست با دارو برطرف ميشود. 

از درمان‌های جدید، «مینوکسیدیل خوراکی» به‌صورت قرص low dose  است که تاثیر خیلی خوبی در درمان ریزش مو هم در خانم‌ها و هم در آقایان دارد.  ولی باید توجه داشت که تعیین دوز و نحوه‌ی مصرف آن فقط به عهده‌ی متخصص پوست می‌باشد. 

داروهاي مهاركننده هورمون مردانه (antiandrogens)

در مواردي علاوه بر مينوكسيديل از داروهاي خوراكي كه باعث مهار اثر هورمون مردانه ميشوند هم استفاده ميشود. اسپيرونولاكتون (spironolacton)، فيناسترايد (finasteride)، سيپروترون استات (cyproterone acetate)، انواعي از قرص هاي جلوگيري از بارداري (OCP) از اين جمله هستند. اين داروها فقط توسط پزشك تجويز ميشوند و نبايد خودسرانه مصرف شوند. 

 

آهن

در خانم ها كمبود آهن شايع است. در مواردي با صلاحديد پزشك، مصرف قرص آهن ميتواند در قطع ريزش موي آنها موثر باشد. 

ويتامين د۳ و مواد معدني از جمله روي (zinc) هم به عنوان مكمل درمان ميتوانند كمك کننده باشند. 

شامپوهاي حاوي موادي مثل كافئين، كتوكونازول، و بعضي مواد گياهي محرك رويش مو، در كنار درمانهاي اصلي ميتوانند مؤثر  باشند ولي مسلما به تنهايي اثري ندارند. 


در صورتي كه مبتلا به ريزش مو هستيد، توصيه ميشود هر چه زودتر به متخصص پوست مراجعه كنيد، تا نوع و علت آن مشخص شود و قبل از آنكه پيشرفت كند و  دائمی شود، درمان مناسب براي شما تجويز شود.

به اشتراک بگذارید :

درباره پزشک

دکتر آرمیتا کیافر تحصیلات خود را در مقطع پزشکی عمومی و تخصص در دانشکده ی پزشکی دانشگاه تهران گذرانده است. دوره ی رزیدنتی را در بیمارستان رازی( بزرگترین مرکز بیماریهای پوست ایران) طی کرده و در سال ۱۳۷۹ موفق به اخذ مدرک بورد تخصصی بیماریهای پوست ( درماتولوژی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران شده است.

وی عضو انجمن متخصصین پوست ایران است و با نزدیک به ۲۰ سال تجربه در رشته تخصصی خود مشغول طبابت می باشد.

ادامه مطلب