ضایعات پوستی | خال های پوستی

ضایعات پوستی

روي سطح پوست هر يك از ما ممكن است انواع مختلفي از ضايعات پوستي (skin lesions) وجود داشته باشد.از جمله خال ، زگيل ، كيست و ... بسياري از اين ضايعات بي خطر هستند و نياز به اقدام خاصي ندارند ولي در بعضي از مواردخاص، در صورت نياز، متخصصين پوست اقدام به برداشتن آنها ميكنند . اين موارد عبارتند از :

  • مواردي كه مشكوك به بدخيمی باشند
  • مواردي كه براي شخص آزاردهنده باشند (مثلا سائيده شدن به لباس )
  • مواقعي كه به دلايل  زيبايي شخص مايل به برداشتن آنها باشد
  • انواعي از زگيل ها كه برداشتن آنها باعث جلوگيري از اضافه شدن و واگيري آنها مي شود 

قدم اول در برخورد با ضایعه‌ی  پوستی، تشخیص نوع آن است.


تشخیص نوع ضایعه‌ی پوستی به عهده‌ی پزشک متخصص پوست می‌باشد. متخصص پوست، بر حسب نوع، اندازه و محل ضایعه می‌تواند در مورد نیاز به برداشتن و بهترین روش آن تصمیم بگیرد. این کار معمولاً به صورت سرپایی و در مطب انجام می‌شود.

روشهاي مختلفي براي برداشتن ضايعات وجود دارد كه به تعدادي از آنها اشاره مي كنيم:

١- جراحي   (surgery)

 در اين روش بعد از تزريق مقدار كمي ماده ي بيحس كننده ، با انجام برش جراحي ضايعه برداشته ميشود و محل برش با چند بخيه ي ظريف بسته ميشود . در مواردي كه پزشك لازم بداند ، بافت ضايعه براي انجام بررسي هاي پاتولوژي به ازمايشگاه فرستاده ميشودكه به اين عمل بيوپسي ميگويند . 

٢- راديوسرجري  (radiosurgery)

با اين تكنولوژي جديد ميتوان بدون استفاده از تيغ جراحي ، به كمك امواج راديويي ضايعه را برداشت . از مزاياي اين روش خونريزي كم ، دقت ، سرعت و ظرافت در كار ميباشد . با توجه به اسيب حداقل در بافتهاي مجاور احتمال ايجاد اسكار كم است . نيازي هم به استفاده از بخيه نيست . 

ضایعات پوستی | خال های پوستی

٣- كرايوتراپي   (cryotherapy)

در اين روش با استفاده از ازت مايع درجه حرارت بافت تا حد فريز شدن پائين اورده ميشود و ضايعه تخريب ميشود . معمولا عمل كرايو در جلسات متعدد انجام ميشود ، بخصوص در مورد زگيل ها. 
بعد از برداشتن ضايعه ، محل زخم بايد تميز نگه داشته شود . از روز بعد ميتوانيد حمام كنيد . 
ممكن است لازم باشد با تجويز پزشك  براي چند روز از آنتي بيوتيك خواركي يا موضعي استفاده كنيد.  

بسته به روش به كار رفته ، اندازه ، محل و نوع ضايعه ، مدت زمان لازم براي ترميم متفاوت است . در اين مدت ممكن است پزشك براي شما كرم هاي ترميم كننده تجويز كند . 
حتما به دستورات دارويي و مراقبت هاي توصيه شده براي بعد از عمل توجه كنيد و در موعد مقرر به پزشك مجددا مراجعه كنيد . با توجه به نوع ضايعه و روش كار ممكن است درمان شما نياز به پيگيري داشته باشد . 
"توجه داشته باشيد كه برداشتن ضايعات پوستي در مراكز غير پزشكي و توسط افراد غير متخصص ميتواند منجر به عوارضي مثل خونريزي ، عفونت ، اسكار  و يا درمان ناقص موارد بدخيم بشود . "
 

به اشتراک بگذارید :

درباره پزشک

دکتر آرمیتا کیافر تحصیلات خود را در مقطع پزشکی عمومی و تخصص در دانشکده ی پزشکی دانشگاه تهران گذرانده است. دوره ی رزیدنتی را در بیمارستان رازی( بزرگترین مرکز بیماریهای پوست ایران) طی کرده و در سال ۱۳۷۹ موفق به اخذ مدرک بورد تخصصی بیماریهای پوست ( درماتولوژی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران شده است.

وی عضو انجمن متخصصین پوست ایران است و با نزدیک به ۲۰ سال تجربه در رشته تخصصی خود مشغول طبابت می باشد.

ادامه مطلب